Częste problemy


Problem Rozwiązanie
Po podłączeniu się do sieci zostaję rozłączony. Dostaję komunikat "Banned from pirc.pl - OpenProxy detected/DNSBL Listed", "Jesteś na liście DNSBL" lub podobny. Twój adres IP znajduje się na czarnej liście DNSBL. W przypadku, gdy chodzi o DNSBL, jeśli masz zmienne IP, po prostu zresetuj łącze (router) – następnym razem powinieneś trafić na 'czyste IP'. Jeśli masz stałe IP, prawdopodobnie masz na swoim komputerze uruchomiony serwer Open Proxy – postępuj według instrukcji w komunikacie, który otrzymałeś lub skontaktuj się z nami.
Możliwe też, że łączysz się za pomocą narzędzia TOR, VPN lub podobnego, które jest zabronione. Rozwiązanie: łącz się używając adresu IP przydzielonego przez Twojego operatora.
Nie mogę połączyć się z serwerem IRC. Otrzymuje komunikat "Operation Timeout", lub podobny.

Istnieją dwa możliwe powody, dla których otrzymujesz ten komunikat:

- Serwer, na który się łączysz ma problemy z łączem. Spróbuj użyć innego serwera (jeśli łączysz się przez irc.pirc.pl, połącz się jeszcze raz, aby wylosować inny serwer)

- Twój firewall nie pozwala na łączenie się do naszych serwerów/na port 6667. Użyj innego portu, innego serwera, lub zmień ustawienia swojego firewalla (jeśli nie jesteś administratorem, skontaktuj się z nim).

Po połączeniu się z serwerem zostaję rozłączony. Dostaję komunikat "Banned from pirc.pl - Proszę zainstalować identd na tym hoście aby korzystać z naszej sieci" lub podobny. Prawdopodobnie łączysz się z adresu IP z którego korzystają też inne osoby. Jedna z nich próbowała nadużywać naszej sieci IRC - zgłoś się do administratora sieci z której się łaczysz, aby zainstalował usługę identd z wyłączoną opcją zmiany nazwy użytkownika (ident spoof).
Po połączeniu się z serwerem zostaję rozłączony. Dostaję komunikat "Session limit exceeded" lub podobny Z tego samego adresu IP co Ty próbuje łączyć się zbyt wiele sesji. Najprawdopodobniej korzystasz z usługi BNC/ZNC, która jest niewłaściwie skonfigurowana, lub posiadasz wiele uruchomionych sesji na shellu (częste, gdy użytkownik uczy się korzystać z programu screen lub tmux). Możliwe jest także, że korzystasz z serwera shell, który nie został zgłoszony administracji PIRC w celu zwiększenia limitu sesji. Zobacz informacje dotyczące zwiększenia limitu.
Ewentualnie, nie przeczytałeś naszego regulaminu i próbujesz uruchamiać klony – jednocześnie wiele połączeń z IRC nie mających uzasadnienia.
Po podłączeniu się do sieci otrzymuję komunikat "Z:Lined", lub podobny i zostaję rozłączony. Twój nick został zbanowany. Zmień nick i skontaktuj się z którymś z operatorów. Jeśli problem nadal się pojawia, Twój nick pasuje do naszego wyrażenia regularnego wykrywającego boty. (Jeśli to nie nick jest przyczyną - zobacz powyżej.)
Komendy które wpisuje pojawiają się na kanale i nic się nie dzieje. Prawdopodobnie nie poprzedziłeś komendy znakiem /, lub przed znakiem / pojawiła się spacja, np. zamiast /kick kamcio wpisałeś kick kamcio
Nie mogę wejść na kanał. Dostaję komunikat "no such nick/channel", "channel is invite only", lub "bad keyword". Kanał na który próbujesz wejść zawiera niedozwolone znaki, wymaga zaproszenia lub podania hasła.
Czy i jak mogę zarejestrować własny kanał? Oczywiście kanał stworzyć może każdy. Wystarczy, że na niego wejdziesz jako pierwszy, a będziesz na nim mieć prawa operatora. Jeśli masz zarejestrowany nick, zarejestruj kanał poleceniem /msg chanserv register #kanał opis, dzięki któremu Twój kanał będzie chroniony przez nasze serwisy. Więcej informacji dotyczących rejestracji kanałów
Czy mogę postawić swojego bota? Jeśli usługa BotServ Ciebie nie zadowala – możesz, ale pod pewnymi warunkami. Na pewno musi on mieć flagę umode +B, oraz nie może być szkodliwy dla naszej sieci. Jeśli zauważymy u niego dziwne zachowania, mamy prawo go skillować, zaś w razie dziwnego zachowania po killu (np. przesunięcia nicków botnetu, powroty, zmiana nicku i obwarowywanie kanału), zostaną one zbanowane z sieci, podobnie jak ich potencjalny właściciel. Miej to na uwadze, stawiając u nas bota.
Jak stworzyć vHosta?
  • Rejestrujemy nick (/msg nickserv register hasło email)
  • Aby otrzymać vhosta w postaci cloak:nick i nie czekać na akceptację, piszemy /msg HostServ CLOAK – zadziała natychmiastowo.
  • Jeśli nie zadowala nas vhost z poprzedniego punktu, piszemy /msg HostServ REQUEST nasz.nowy.vhost.vh
  • Czekamy na akceptację przez któregoś z administratorów. Gdy vhost przez długi czas nie zostanie zaakceptowany, można poprosić o akceptację na #help.

Uwaga: vHosty muszą być zgodne z naszym regulaminem (Nie może to obraźliwa/wulgarna treść lub domena kojarząca się z innym użytkownikiem!).

Przykład dobrego vHosta: nie.lubie.kisielu

Przykład ZŁEGO vHosta (takie będą odrzucane): pirc.pl - sugeruje związek użytkownika z administracją PIRC.

Aby pozwolić na używane we vHostach domen z prawdziwymi TLD (.pl, .eu i podobne), wszystkie vHosty są poprzedzane tekstem vhost:. Dzięki temu nikt nie ma wątpliwości, że jest to fałszywy host.

Zostalem skillowany. Dlaczego? Każdy administrator (oper) ma prawo skillować usera na swoim serwerze bez podania przyczyny, oraz na skillowanie userów na serwerach zdalnych za podaniem przyczyny, jeśli np. istnieje podejrzenie o atak na sieć, user zachowuje się niezgodnie z regulaminem, lub przejawia inne oznaki abuse. Jeśli nie zgadzasz się z tym killem, wróć od nowa. Jeśli kill się powtórzy, zgłoś się do któregoś innego z operów o wyjaśnienie sytuacji.
Zostałem zbanowany (G:Line). Dlaczego? Prawdopodobnie złamałeś w jakiś sposób regulamin naszej sieci. Jeśli nie zgadzasz się z otrzymanym banem, skontaktuj się z nami w sprawie wyjaśnienia tego incydentu.
Ktoś przejął mój kanał! Pomocy! Był zarejestrowany w usłudze chanserv? Jeśli był, to nie wiemy jakim cudem został on przejęty. Proszę skontaktować się z którymś z operów, coś z tym zrobimy. Jeśli jednak nie byl zarejestrowany, to przykro nam, ale nie udowodnisz nam że byłeś właścicielem kanalu lepiej, niż pokazując nam to w naszej własnej bazie danych, prawda? :)
Mój kanał/nick zostal dropnięty z chanserv/nickserv. Dlaczego? Jeżeli nikt nie wchodził na niego przez 60 dni, został dropnięty automatycznie. Jeśli jednak tak się nie stało, prawdopodobnie złamałeś w jakiś sposób regulamin naszej sieci. Wejdź na któryś z kanałów pomocy i zapytaj się co się stało, być może to wyjaśnimy.
Otrzymuję mnóstwo spamu na kanale/privmsg/ctcp od pewnego użytkownika. Co robić? Tymczasowe rozwiązanie: użyj /ignore jegonick (uwaga: nie każdy program to obsługuje), aby nie otrzymywać od niego wiadomości na kanale/privmsg, lub /mode twójnick +T, aby zablokować wysyłanie wiadomości CTCP do Ciebie.
Dodałem siebie do listy AOP, i straciłem uprawnienia właściciela kanału! Jak to odwrócić? Nadal jesteś właścicielem tego kanału. Usuń siebie z listy AOP (/msg ChanServ AOP #kanał DEL nick) aby znów otrzymywać tryb +q.
Nie mogę zmienić nicka: otrzymuję komunikat "Can not change nickname while on #kanał (+N)"! Zgodnie z otrzymanym komunikatem, #kanał ma ustawiony tryb +N, a więc jego operator nie życzy sobie zmieniania nicków przez obecnych tam użytkowników. Rozwiązanie: wyjdź z kanału, zmień nicka i wejdź ponownie.
Gdzie się podziało polecenie GHOST usługi NickServ? Dlaczego hasło do mojego kanału jest widoczne w jego opisie? Prawdopodobnie korzystasz z nieaktualnego skryptu lub poradnika. Stare polecenia NickServ: GHOST, RECOVER, RELEASE w najnowszej wersji serwisów są zastąpione pojedynczym poleceniem /msg NickServ RECOVER nick hasło. Natomiast przy rejestracji kanału nie podaje się w ogóle hasła – prawa właściciela możesz dać innemu użytkownikowi poprzez dodanie go do listy QOP.
Jak znaleźć listę kanałów w sieci? Istniejące kanały możesz zobaczyć używając polecenia /LIST w swoim kliencie, lub zaglądając na listę na stronie.
Nie mogę wejść na kanał na którym jestem właścicielem lub opem! Istnieje kilka poleceń, pozwalających rozwiązać różne problemy z wejściem na kanał, dostępnych dla użytkowników o odpowiednich uprawnieniach:
  • /msg ChanServ UNBAN #kanał – zdejmuje z kanału wszystkie bany, które nie pozwalają Tobie na wejście.
  • /msg ChanServ GETKEY #kanał – pozwala na odzyskanie hasła do kanału, gdy jest ono ustawione. Znając je, możesz wejść wpisując /JOIN #kanał hasło, a następnie hasło skasować poleceniem /MODE #kanał -k hasło.
  • /msg ChanServ INVITE #kanał – powoduje, że ChanServ zaprosi Ciebie na kanał. Pozwoli to na ominięcie trybu +i i kilku innych ograniczeń.

Strona główna

Strona główna - Krótki opis sieci i podstawowe informacje na jej temat.

Bramka

Bramka - Specjalny interfejs WWW umożliwiająca ircowanie z przeglądarki, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania.

Informacje

Regulamin - zbiór zasad których użytkownicy PIRC.PL są zobowiązani przestrzegać.

Prace - informacje na temat prac, które administratorzy sieci aktualnie wykonują. W tym miejscu będą również zamieszczane wszelkie ważniejsze ogłoszenia.

I:Line - informacje dla administratorów serwerów shell, akademików, sieci osiedlowych i każdego innego miejsca, które wymaga połączenia do naszej sieci więcej osób z jednego adresu IP.

SSL - informacje dla osób chcących połączyć się z naszą siecią korzystając z bezpiecznego połączenia SSL.

Tor i proxy - informacje dla osób próbujących połączyć się z naszą siecią z serwerów TOR i PROXY.

Pomoc administracji - dodatkowa pomoc w pilnowaniu porządku na naszym kanale.

API - opis naszego modułu do wyświetlania statystyk kanału na własnej stronie WWW.

Bannery - generowane przez naszą stronę banery z informacjami o kanałach.

Logo - informacje na temat naszego logo

O nas - nieco więcej informacji na temat sieci i nas, administratorów, oraz krótka historia powstania tego miejsca.

Polecane - mała reklama - strony które sieć PIRC.PL poleca użytkownikom.

Serwisy

NickServ - rejestracja nicków.

ChanServ - rejestracja kanałów.

BotServ - postawienie na swoim kanale bota.

HostServ - ukrywanie swojego adresu IP.

MemoServ - wiadomości do niezalogowanych użytkowników.

Pomoc

Podstawy - miejsce od którego każdy początkujący powinien zacząć. Zbiór podstawowych pojęć i informacji które powinieneś posiadać.

Kanały - informacje na temat zarządzania kanałami i opis ich ustawień,

Użytkownicy - informacje na temat interakcji serwera z użytkownikiem i opis ustawień, które każdy może sobie nałożyć,

Konwersja kodowania - opis naszego autorskiego modułu do konwersji kodowania.

Częste problemy - czyli FAQ, odpowiedzi na często zadawane przez użytkowników pytania.

Statystyki

Podsumowanie - generalne informacje na temat wykorzystania sieci.

Wykresy - graficzna reprezentacja ilości użytkowników i kanałów w przedziale czasu.

Lista kanałów - lista największych kanałów na sieci.

Statystyki kanałów - strona pozwalająca obejrzeć informacje dotyczące poszczególnych kanałów.

Kontakt

Kontakt - alternatywna droga kontaktu z administracją.